Dit is de header afbeelding
Geselecteerd Verhaal Geselecteerd Verhaal

Sinistere Werk Verhalen - Nomade

Terug Naar Overzichts Menu: Nomade




Dit is een button












Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts


Deel 4 - Morris Hall

Huurauto's Spanje

In Spanje, op het vliegveld van Barcelona ben ik uiteindelijk op voet van oorlog komen te staan met de twee grootste autoverhuurbedrijven. Pas wanneer ik zelf via internet kan boeken, en ook al is hij iets duurder, bij een nieuwkomer mijn auto's huur en die precies de auto geeft die ik heb gereserveerd wordt het beter.

Terugdenkend aan de opmerking van Jeff Lowe, "I know somebody high in the organization" zijn daarna de problemen begonnen. Er is altijd wat met de auto's van de verhuurmaatschappijen en degene die het het bontst maakt heeft een connectie met de creditcard maatschappij waar ik eerder de vakantie heb geboekt waarbij de hotels de reserveringen niet hebben doorgekregen.

In de tijd van Jeff Lowe wordt nog via reisbureaus geboekt, die altijd de goedkoopste aanbieder moeten nemen en waar ik zelf geen invloed op heb, tenzij ik op het vliegveld de reservering annuleer en in de rij bij de andere maatschappij ga staan. Hier heb ik wel mee gedreigd waarna ze ineens wel een ander auto beschikbaar hadden. Vaak geven ze me oudere auto's, met veel kilometers en veel beschadigingen. En dat terwijl vrijwel iedereen de auto alleen maar voor een paar dagen huurt en ik de auto voor vier tot vijf weken huur.

Wanneer de auto acceptabel rijdt, zeg ik er verder niets van, wil er geen tijd aan verspillen en kijk ik alleen of de grootste beschadigingen op het formulier zijn aangetekend. Omdat ik elk weekend naar huis ga, kom ik ook elke week op het vliegveld, maar ik parkeer de auto dan voor het weekend gewoon in de algemene parkeergarage omdat de huur voor alle weken in totaal is. Alleen, zo kan ik een auto die slecht rijdt wel aan het eind van de eerste week inleveren. Dit doe ik dan ook weleens. Dan moet ik de volgende maandag wel weer een nieuwe auto in ontvangst nemen, wat veel tijd in beslag neemt.

Op een vrijdag lever ik dus een auto in, omdat hij zoveel beschadigingen heeft dat ik me ervoor schaam met zo'n auto te rijden, en omdat hij slecht optrekt. Dan krijg ik de maandag erop een andere, met, volgens het formulier nog meer kilometers en ook veel beschadigingen. Ze zeggen dat ze op dat moment geen andere auto op voorraad hebben. Ik dreig naar de concurrent te gaan, voor alle resterende weken, wat slechts een desk verder is. Nadat ik hiermee gedreigd heb pleegt de deskmedewerker een telefoontje en ja, op miraculeuze wijze is er zojuist een andere auto beschikbaar gekomen, vrijwel nieuw, nog geen 1000 km gereden en geen beschadigingen.

Of die keer dat ik een grote Renault bestelwagen krijg, terwijl, wanneer ik naar de parkeerplek ga, ik langs een lange rij vrij nieuwe type "B" auto loop. De Renault bestelwagen is heel spartaans, van binnen geen enkele luxe, echt voor bestellingen want achterin zitten in de zijkanten geen ramen. Hij rijdt echter heel comfortabel, trekt goed op en omdat ik hoog zit heb ik ook een goed uitzicht en de radio / cd speler werken prima.

De auto trekt op de fabriek waar ik de opdracht uitvoer veel bekijks. Het is ook vreemd. De huur van deze bestelwagen moet toch veel hoger liggen dan de huur van een gewone type "B" auto waar de prijs die ik betaal op gebaseerd is.

Ik krijg de indruk dat Carlos Alonso, de Controller, die Juan Blanco is opgevolgd op de een of andere manier betrokken is bij de huur van deze toch bizarre auto. Hij gaat er om wat voor reden vanuit dat ik die auto aan het eind van de week weer inlever en dan de maandag erop een nieuwe, andere auto zal krijgen. Hij blijft me dit herhaaldelijk en week op week vragen op zo'n toon dat ik me ga afvragen wat zijn betrokkenheid hierbij is.

Misschien heeft hij met de vestiging van de verhuurmaatschappij op het vliegveld afgesproken dat ze me deze buitenissige auto moesten geven om mij in een belachelijke positie te brengen en komen de extra kosten ten laste van zijn afdelingsbudget. Maar in opdracht van wie heeft hij dat dan gedaan. Wie heeft er belang bij, hij zelf zou dit op eigen initiatief nooit doen.

Mijn antwoord is, nee, ze hebben me deze auto gegeven, de huur is voor vijf weken, dus rij ik vijf weken in deze auto. Hij rijdt lekker, dus waarom zal ik hem omruilen. Zijn vragen houden pas in de derde week op.

Een andere auto lever ik na een week alweer in, en dat is de laatste keer dat ik van het reisbureau accepteer dat ze voor mij een reservering bij deze autoverhuurmaatschappij maken. De auto trekt slecht op, waar ik op de vestiging waar ik werk zo over mopper dat Vicenzo Fabbri, die een jaar eerder van Italie naar Spanje is overgeplaatst, om de autosleutels vraagt en een rondje met de auto over de parkeerplaats gaat rijden. Hij komt geschrokken terug, volgens hem is de koppelingsplaat versleten. Rijden met deze auto is ook gevaarlijk, op rotondes is het vanwege de drukte van opkomend verkeer vaak nodig snel op te trekken, en wanneer de auto juist dan stil valt kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Voorzichtig rijdend ga ik terug naar het vliegveld en lever de auto in met de opmerking dat het een voor iedereen gevaarlijke auto is. De maandag weiger ik de eerste auto die ze me willen geven en ik houd dit net zo lang vol tot ze me een vrijwel nieuwe auto geven. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om over auto's te zeuren, het kost me onnodig veel tijd en energie en daarom vul ik nadien mijn boekingsverzoek aan het reisbureau aan met de zin: reserveringen bij verhuurmaatschappij XX worden door mij niet geaccepteerd.

Een andere keer geven ze me een van de grootste modellen van het merk dat ik prive ook rij, een Peugeot. Een heel lange auto, die ook heel fijn rijdt, en die wanneer ik, eenmaal op snelheid, overschakel naar de 6e versnelling, ook een heel laag benzine verbruik heeft. Hij is wel lastig te parkeren, vooral in de nauwe parkeergarage van het hotel, maar ook dat went en ook die auto houd ik tot het eind en lever hem onbeschadigd in. Dit ondanks dat in het weekend dat mijn manager me verplicht te blijven de garagedoorgang vrijwel geblokkeerd is en ik met veel stuurmanskunst de auto de garage inrij en op de laagste verdieping parkeer, en, nog belangrijker, de auto de zaterdagochtend onbeschadigd de parkeergarage uitrij ondanks dat een op de doorgang geparkeerde Mercedes er nog steeds staat. De huurauto's van verschillende collega's die voor het zelfde project in het hotel overnachten en die niet gewend zijn aan zulke nauwe rijpaden, raken dit weekend zwaar beschadigd doordat de wanden van de hotelparkeergarage geraakt worden en ze met de auto langs de hoeken schuren. De week erop zijn al die hoeken afgeplakt met schuim, wat de garage nog smaller maakt en aan het eind van die week is het schuim al weer op diverse plekken zwaar beschadigd.

Gelukkig brengt later internet uitkomst en gaan we allemaal gewoon zelf boeken. We gebruiken het reisbureau niet meer en ik kan zelf mijn reserveringen boeken bij een andere autoverhuurmaatschappij, een nieuwkomer in de markt. Zij geven wel altijd het type "B" waar ik om vraag en wat door hen ook bevestigd is. Ik zorg dat op de vestiging waar ik werk niet te zien is dat ik deze verhuurmaatschappij gebruik en mompel wat afwezig wanneer ze vragen van welke maatschappij de vrij nieuwe onbeschadigde auto is waarmee ik rij.