Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts
Deel 4 - Morris Hall
Lease Auto 3
Het is weer tijd voor de zomerbandenwissel. Ik ben de vorige keer naar een ander filiaal van het reparatiebedrijf gegaan, maar omdat ik daar de hele stad voor door moet rijden heb ik nu weer met het filiaal afgesproken dat het dichtst bij mij in de buurt is.
De vorige keer is het toch ook goed gegaan. Ik heb voor de donderdag afgesproken, voordat ik de maandag erop weer aan een nieuwe opdracht zal beginnen, zodat ik bij problemen de vrijdag heb om die op te lossen. Die vrijdag trouwt mijn nichtje, waarvoor ik aan het eind van de middag in Utrecht wordt verwacht. Ik zal met een grote omweg naar Utrecht rijden omdat ik van kantoor eerst terug naar huis ga om mijn werkbagage voor de week erop thuis neer te zetten omdat ik anders mijn pc en werkpapieren in de auto moet achterlaten en daarna zal ik mijn moeder ophalen, wat een extra vijftig kilometer toevoegt aan de rit.
Ik heb gelukkig alle voorbereidingen voor de opdracht klaar, kan snel alles bij elkaar pakken en vertrekken en daardoor alle resterende tijd rustig aan werkzaamheden besteden waarvan het niet uitmaakt of ik die op mijn basiskantoor doe of op de vestiging waar ik voor de opdracht naar toe ga. Na de bandenwissel op de donderdagochtend rij ik naar kantoor en kijk zo af en toe naar het scherm van de autocomputer maar er komen geen meldingen van te lage bandenspanning zodat ik opgelucht ademhaal en verder naar kantoor rij.
Wanneer ik die avond naar huis rij houd ik de meldingen ook in de gaten, maar het zijn alleen de fileberichten die verschijnen. Ik ga ervan uit dat de bandenwissel probleemloos is verlopen. De volgende ochtend loop ik om de auto heen, alle banden zien er normaal opgepompt uit, en na het starten van de motor verschijnen er ook geen berichten van te lage bandenspanning.
Echter, wanneer ik in de drukke ochtend spits met veel files en vertragingen naar kantoor rij en al dicht bij kantoor ben geeft het diagnose systeem van de auto de melding dat een band te zacht is, met vermelding welke band het betreft, dan volgt weer een melding, maar van een andere band en dan nog een. Ik ben bij de afslag naar kantoor en stop bij het benzinestation vlakbij kantoor om beter op het scherm te kijken. In het aparte autodiagnose scherm zie ik de tekening met in het rood welke banden een te lage spanning hebben. Drie van de vier banden zijn aan het leeg lopen.
Wat te doen, ik kijk naar de banden, ze worden wat zachter maar zijn zeker nog niet leeg. Ik ga naar kantoor en bel mijn eigen garage of ik langs kan komen. Dit kan en ik pak snel alles bij elkaar wat ik voor de volgende opdracht nodig heb. Ik kijk nog een keer naar de banden die zeker nog niet leeg zijn en rij langzaam terug naar huis, naar de garage. Daar aangekomen zijn de banden vrijwel leeg. Ik krijg van de garage een reprimande dat ik met deze zachte banden zo ben doorgereden en of ik wel weet hoe gevaarlijk dit is.
Ik leg ze uit dat ik precies die dag weinig tijd heb, vanwege de bruiloft en dat ik mijn moeder ook nog moet ophalen.
Ze merken al snel dat niet de banden, maar de ventielen lek zijn en gaan met twee monteurs tegelijk aan de slag om de ventielen te vervangen wat, zoals ze me uitleggen, een tijdrovende klus is. Gelukkig hebben ze het type ventielen dat in de band zit op voorraad. Ik zeg dat ik het vierde ventiel ook niet vertrouw, dus het ventiel van de band die niet is leeggelopen vervangen ze ook. Ondanks dat ze er met twee monteurs tegelijk aan werken duurt het een paar uur voordat ze alle vier de ventielen vervangen hebben.
Ik vraag hoe het kan dat die ventielen lek raken. Volgens mijn garage gebeurt dit wanneer de monteur die de banden vervangt onhandig is en slordig werkt, wat, zo zeggen ze, in dit geval gebeurd moet zijn.
Ik zeg dat dit eerder is gebeurd, maar dat toen de band al leeg liep op het moment dat ik naar kantoor reed, binnen een uur nadat ik bij dat filiaal was weggereden en niet, zoals nu, meer dan een dag later, en dan nog wel drie van de vier ventielen. Dan zouden de banden toch al eerder leeggelopen moeten zijn, of toen ik op weg naar kantoor was, of terwijl ik op kantoor aan het werk was. Dan zou ik de donderdagavond met lege banden zijn geconfronteerd, of deze ochtend in mijn garage voordat ik wegreed om naar kantoor te gaan. Niet ruim een dag later, op de dag volgend op de bandenwissel. Wat heeft dit dan nog met de bandenwissel te maken.
Hier komt geen antwoord op en op dit moment is het voor mij het belangrijkste dat ik weer kan rijden om te zorgen dat mijn moeder bij de kerkdienst voor het huwelijk van haar kleindochter aanwezig kan zijn.
Mijn garage voert de reparatie in recordtijd uit.
Uiteindelijk zijn we vijf minuten voor aanvang van de kerkdienst bij de kerk waar het huwelijk van mijn nichtje wordt ingezegend, maar niet nadat ik, als gevolg van een drukke avondspits met lange files, nog alles op alles heb moeten zetten om op tijd in Utrecht te zijn. Terwijl ik die stress juist had willen vermijden door ruim op tijd weg te gaan.