Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts
Deel 3 - Scott Bishop
Lease Auto
Volgens Jeff Lowe heeft Luca Romano mijn contract van alle kanten bekeken, van boven naar beneden, van links naar rechts en weer terug, "turned upside down", omdat ik een vaste vergoeding heb bovenop mijn normale salaris.
Luca Romano wil af van alle speciale contractcondities. Ik krijg de vergoeding omdat ik heb afgezien van een lease auto en het is een maandelijkse vaste vergoeding voor het gebruik van mijn eigen auto voor het rijden naar bepaalde, vooraf afgesproken vestigingen, die binnen een straal van zo ongeveer 600 km liggen. Verder dan die 600 km hoef ik niet met de auto te rijden, maar zal ik met het vliegtuig reizen en een door de vestiging ter beschikking gestelde auto of een huurauto rijden. Zo is het in het sollicitatiegesprek dat ik met Ben Palmer had besproken.
Ik wil echter niet van deze vergoeding af, wat moet ik met een leaseauto, een hoge fiscale bijtelling voor een auto die soms twee maanden de garage niet uit zal komen. Bovendien kan dan van me gevraagd worden ook voor langere afstanden de leaseauto te gebruiken, waarbij ik dan de tussenweekenden wel met het vliegtuig naar huis zal gaan en dan dus thuis geen auto zal hebben. Ik mag hiervoor wel een auto huren, maar dit vind ik dan weer te omslachtig. En dus reageer ik niet op alle hints.
Ik weet echter wel dat Luca Romano zo zijn eigen manieren heeft om werknemers die hardnekkig niet aan iets willen meewerken op andere gebieden dwars te zitten, waarbij hij dan langzaam de druk opvoert. Soms wordt hij door iets anders afgeleid, focust daar dan een tijdje op maar hij zal later toch weer bij jou terugkomen. Je weet nooit of je definitief gevrijwaard bent van zijn toorn omdat je tegen zijn wens in gaat. Ik blijf het raar vinden dat de CEO van het bedrijf zich zo met mijn contractcondities bezig houdt.
Omdat de vaste vergoeding ook nooit is verhoogd en ik de indruk heb dat ook mijn salarisverhogingen worden gekort tot minimale inflatiecorrecties waarbij dit misschien wel te maken heeft met mijn onwil om de vaste vergoeding op te geven en omdat auto's duurder worden begin ik me na een aantal jaren toch af te vragen met welk argument ik over kan stappen op een leaseauto.
De gelegenheid komt wanneer ik een ongeluk krijg. Het is geen ernstig ongeluk maar er is wel zoveel schade aan mijn al wat oudere auto dat deze total loss verklaard wordt. Dit gebeurt precies op de eerste werkdag van deze nieuwe CFO.
Ik leg het Scott Bishop uit, zeg dat ik de indruk heb dat Chespo af wil van de vaste vergoeding die ik heb, dat dit de gelegenheid is om op een leaseauto over te stappen wanneer Chespo dit wil, en dat, wanneer de goedkeuring niet komt, ik later in de week weer een eigen auto zal kopen. Daar waar goedkeuringsformulieren voor lease auto's er soms weken over doen om door iedereen voor akkoord getekend te worden is dit voor mij de volgende dag, op de tweede werkdag van de nieuwe CFO al rond.
Ik mag, binnen bepaalde types waaronder het merk dat ik altijd al rij, een auto aanschaffen, waarbij alleen een type restrictie geldt, maar geen restrictie voor wat betreft het bedrag. Ik mag er dus vrijwel onbeperkt additionele opties bij nemen. Dit doe ik, ik vraag mijn garage alle elektronische snufjes die op dat moment mogelijk zijn toe te voegen, parkeerhulpsensoren, een glazen dak, ingebouwde navigatie, airconditioning en de autotelefoon, kortom, alles wat een auto veiliger en comfortabeler maakt. Rick van der Laan, dan de Nederlandse HR manager knarst zijn tanden van irritatie over de ruime keuzemogelijkheid die ik krijg, maar hij kan er niets tegen doen, het is zwart op wit goedgekeurd. Zo ga ik over op een leaseauto.