Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts
Deel 2 - Jeff Lowe
Amex en Autohuur Problemen
Jeff Lowe vraagt me, wanneer ik terug ben van vakantie, geinteresseerd naar de reis in Spanje die ik heb gemaakt. Ik vertel hem enthousiast over de leuke reis door Spanje met verblijf in de typisch Spaanse hotels, de Paradores. Hij toont interesse in de reis omdat hij, naar hij zegt, vrienden heeft die een paar weken door Europa willen reizen en hij wil weten hoe ik dit geboekt heb.
Ik vertel over de uitstekende en plezierige service van de van oorsprong Amerikaanse creditcard maatschappij die wat luxere reizen in betere hotels aanbiedt en bij wie ik de reis heb geboekt. Dan, wanneer hij dit heeft aangehoord, nog een paar details heeft gevraagd zegt hij: "I know somebody high in the organization, he can make a note in somebodies records and it will stay there forever". Dan kijkt hij me kort aan. Wat nu weer, denk ik.
Het jaar erop boek ik weer een reis via diezelfde maatschappij. Wanneer ik de vouchers kort voor aanvang van de reis ontvang zie ik dat bepaalde hotels niet kloppen met het reisschema. Ik bel ze op en op een ongeinteresseerde toon zeggen ze toe het te corrigeren.
Wanneer we na onze vlucht de huurauto willen ophalen laat de autoverhuurmaatschappij ons heel lang wachten. Eindelijk krijgen we een auto, het is een oudere auto met al veel kilometers en flink wat beschadigingen. Wanneer we eenmaal onderweg zijn in het heuvelachtige landschap blijkt dat de auto heel slecht optrekt, hij komt maar moeilijk de wat steilere hellingen op terwijl ik om een "klasse C" auto heb gevraagd, juist om ook in bergachtige gebied voldoende motorvermogen te hebben.
Wanneer we bij het eerste hotel aankomen, krijgen we een heel slechte, warme en lage zolderkamer en in het tweede hotel hebben ze geen reservering voor ons ontvangen, terwijl we wel een voucher hebben. De eigenaresse van dit kleine heel fraaie hotel gaat bellen met het boekingskantoor tot ze uitsluitsel heeft. De verklaring die zij krijgt is dat het boekingskantoor een faxstoring heeft gehad en dat daardoor de bevestigingen voor onze reis aan geen van de hotels en aan de autoverhuurmaatschappij zijn verstuurd. Ze lijkt dit verhaal ongeloofwaardig te vinden, in elk geval heel slordig want het boekingskantoor had ook van haar en van de andere hotels een bevestiging terug moeten ontvangen en ze hadden die bevestigingen toch moeten missen. Ze lost het op door ons een heel mooi appartement te geven dat nog goedgekeurd moet worden voor gebruik door hotelgasten.
Ook het daaropvolgende hotel heeft geen reservering voor ons ontvangen en in plaats van in het authentieke monumentale deel van het hotel, waarvoor ik de reservering heb gemaakt, worden we ondergebracht in een ander, nieuwer gebouw. Tijdens het vervolg van de reis blijkt dat geen enkel hotel de reservering heeft ontvangen, behalve die hotels waarvan de datum foutief op de vouchers stond. Elk hotel lost het op zijn eigen manier op.
Na bij terugkomst een klacht ingediend te hebben ontvang ik een nietszeggende brief terug waarin niet eens excuses worden gemaakt voor de slechte service voor de toch dure reis. Het wordt afgedaan met een voorstel om 10% korting op de reissom van een toekomstige reis te geven.
Pas jaren later, wanneer Jeff Lowe al weer een geruim aantal jaren vanwege zijn ontslag vertrokken is, boek ik weer een privereis via dit boekingsbureau, waarbij ik aarzelend hun voorstellen doorneem. Uiteindelijk boeken ze een schitterende reis die wel vlekkeloos is georganiseerd.
Naar de vestigingen die binnen een straal van ongeveer 600 km liggen rij ik met mijn eigen auto, maar naar de vestigingen verder weg reis ik met het vliegtuig waarbij ik dan in dat land of een auto huur, of van de vestiging een auto te leen krijg. In die tijd starten ook vreemde zaken met de huurauto's.