Dit is de header afbeelding
Geselecteerd Verhaal Geselecteerd Verhaal

Sinistere Werk Verhalen - Nomade

Terug Naar Overzichts Menu: Nomade




Dit is een button












Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts


Deel 5 - Amanda Sharp

Lease Auto 4

De opdracht waar ik aan werk is in Duitsland en hiervoor zal ik ook twee weken naar de fabriek in voormalig Oost-Duitsland gaan. Ik heb al een week in Mannheim gewerkt en zal de volgende twee weken naar die fabriek in Oost Duitsland gaan om daarna de opdracht in Mannheim af te maken.

Ik ben de vrijdag ervoor voor het weekend met mijn leaseauto naar huis gegaan en zal vandaaruit de maandag met mijn leaseauto naar Leipzig rijden, zo'n 770 km.

Het is al half november, in Oost Duitsland vriest het in de nacht al een paar graden, en ook in Nederland voelt het koud aan. Ik zal die ochtend vroeg, om zes uur vertrekken om halverwege de middag bij de fabriek bij Leipzig aan te komen en dan in de middag nog een bespreking met het management van die fabriek te hebben, zoals met hen is afgesproken.

Alleen, wanneer ik in mijn garage de auto wil starten pruttelt de motor alleen maar, en start niet. Pech, en omdat ik, ondanks dat ik een leasewagen rij, mijn gewone ANWB abonnement heb aangehouden met de toevoeging van hulp bij pech thuis bel ik de ANWB die toezeggen te zullen komen.

Gezien mijn opmerkingen vermoeden ze dat er iets met de accu is en zeggen toe een monteur te sturen die daarin is gespecialiseerd en nieuwe accu's bij zich heeft. Hij is er ook binnen een uur.

Hij kijkt de auto na en constateert dat het inderdaad aan de accu ligt. Hij vraagt of ik instem met vervanging van de accu. Hij vraagt dit speciaal omdat leasemaatschappijen wel eens weigeren de kosten te vergoeden wanneer de ANWB accu's vervangt maar ik geef hem mijn toestemming.

Volgens het leasecontract berekent de leasemaatschappij dergelijke kosten direct door aan mijn werkgever. Wanneer de leasemaatschappij de kosten weigert te accepteren zal ik de nota zelf betalen en de kosten in de door mijn manager goed te keuren reisdeclaratie opnemen zodat het per saldo niets uitmaakt, in beide gevallen worden de kosten uiteindelijk op mijn kostenplaats geboekt.

Op basis van deze afspraak vervangt de monteur de accu. Eerder heeft hij al gevraagd hoe oud de auto is. Hij kijkt bedenkelijk wanneer ik hem het aantal jaren opgeef en hem toelicht dat het niet eens zo hoge kilometrage ook nog eens voornamelijk opgebouwd is met langeafstandsritten.

Volgens hem zou vervanging van deze accu nog niet nodig mogen zijn. Het kilometrage is nog niet zo hoog en ik rij veel lange afstanden van honderden kilometers per rit. Hij kijkt nog eens goed naar de accu voordat hij hem er uithaalt en zegt dan dat hij de indruk heeft dat er met de accu geknoeid is en of ik het bewijs wil hebben. Hij wijst me waar de accu beschadigd is. Ik schud nee, want waar kan ik het voor gebruiken, tegen wie, en bovendien, ik heb weer een nieuwe accu, en zal in het koude Oost Duitsland niet langs verlaten wegen en bij het afgelegen hotel met pech komen te staan als gevolg van het niet starten van de auto.

Na de vervanging begin ik, bijna drie uur later dan gepland, aan mijn tocht. Ik heb toegezegd dat ik halverwege de middag bij de fabriek zal aankomen, waarna we nog een bespreking zullen hebben zodat ik de daarop volgende dag direct aan het werk kan. Ik bel de manager van de fabriek om hem te laten weten dat ik vertraagd ben en vermoedelijk pas na het einde van de daar geldende werkdag zal aankomen.

Ik ben er rond zes uur. Hij en enkele andere managers hebben op me gewacht, we drinken nog koffie die ze voor me klaar hebben staan en we verzetten de vergadering naar de volgende dag.

De accuvervanging meld ik bij Diane Ford, de assistente van Rick van der Laan die de lease contracten administreert. Al vroeg de volgende dag krijg ik een gepeperde e-mail van Rick van der Laan met de vraag waarom ik de vervanging heb laten uitvoeren door de ANWB. Hij voegt hier aan toe dat ik tegen de regels heb gehandeld, dat ik had moeten wachten tot het tijdstip waarop ik de leasemaatschappij kon bellen, waarop zij de reparatie zouden regelen en dat ik met een leasewagen helemaal geen ANWB lidmaatschap nodig heb.

In mijn antwoord aan hem verwoord ik zo neutraal mogelijk dat het niet aan hem is of ik prive wel of geen ANWB lidmaatschap aanhoud, ik werkafspraken heb gemaakt waar ik aan probeer te voldoen en dat dit de snelste oplossing was, en dat ik, eerder bij de bandenpech zoals hem bekend is, ook de ANWB heb gebeld. In de mail vermeld ik dat gezien het leasecontract het voor wat betreft de kosten niets uitmaakt en ik, wanneer de nota niet door de leasemaatschappij wordt betaald, die nota zelf zal betalen en de kosten in mijn reisdeclaratie zal opnemen.

Daarna voeg ik in neutrale bewoordingen toe dat dit terecht gemaakte kosten zijn waarvan ik zeker ben dat die voor vergoeding in aanmerking komen en dus goedgekeurd moeten worden en dat bovendien in beide gevallen hetzelfde kostenbedrag op mijn kostenplaats geboekt zal worden, waar hij verder buiten staat. Hier antwoordt Rick van der Laan niet op. Het werd eng.