Dit is de header afbeelding
Geselecteerd Verhaal Geselecteerd Verhaal

Sinistere Werk Verhalen - Nomade

Terug Naar Overzichts Menu: Nomade




Dit is een button












Merkwaardige Voorvallen - Game Is Over, A New Game Starts


Deel 4 - Morris Hall

Software 1

Mijn vierde manager, Morris Hall heeft, zoals als eerder gezegd een informatietechnologie achtergrond. Hij is als specialist op dit terrein bij mijn werkgever aangenomen, en heeft zich later uit onze organisatie gemanoeuvreerd om binnen de IT afdeling te werken. Iedereen speelt het spel op het terrein waar hij zich het sterkst voelt. Zo voelt Morris Hall zich het meest thuis op het terrein van informatietechnologie.

Vrij kort nadat hij benoemd is tot mijn manager introduceert hij nieuwe software, die dan in de markt nog vrij nieuw is. We zitten in de voorhoede van de bedrijven die deze software gebruiken. Het is software om voor elke opdracht de uitgevoerde werkzaamheden te documenteren door het opslaan van de meest relevante elektronische files en scans van belangrijke documenten. Doordat elk van ons regionaal werkt en zijn eigen documentatie archiveert beschikt de manager, nu Morris Hall, niet over documentatie van uitgevoerde opdrachten. Met die software heeft Morris Hall de mogelijkheid om onze werkzaamheden te beoordelen.

We zijn in het najaar allemaal op het hoofdkantoor in de V.S. voor een introductie. Morris Hall heeft in de V.S. een nieuwe medewerker aangenomen, Daniel Prather, die de kennis van de software meebrengt. Daniel verzorgt voor ons een training. Hij heeft voor ons een gebruikershandleiding gemaakt en installeert de software op ieders pc, ook op die van mij, maar pas nadat hij het password voor software installatie van Wim van Beek, de Nederlandse IT man heeft gekregen. Wim van Beek is erg restrictief is in wie hij software laat installeren, en mijzelf zeker niet.

Een van mijn collega's, Giacomo del Bosco is minder handig met pc's en vraagt veel hulp en training bij de introductie van de software, terwijl Daniel mijn vragen steeds afwimpelt. Uiteindelijk beperk ik mij tot meekijken met wat hij Giacomo del Bosco uitlegt. Omdat de algemene training van Daniel goed is en de gebruikershandleiding duidelijk en, nog belangrijker, er twee externe consultants zijn, Jeff en Jeff, die de software ook kennen en zij mij een aantal tips geven wanneer ik wat oefen met de software, ben ik aan het einde van die week aardig in staat om met die software te werken.

Eenmaal terug in Europa merk ik dat vanwege het beslag op de datalijnen het beter is de software steeds pas bij te werken wanneer ik terug ben op mijn basisvestiging in Nederland. De datalijnen zijn in Nederland veel sneller dan in de andere Europese landen. Maar dan werk ik het ook nauwgezet bij.

Zo werk ik er ruim een half jaar mee, probleemloos. Dan, in het voorjaar van het volgende jaar, in maart of april functioneert de software ineens om voor mij onduidelijke redenen niet meer. Ik meld het bij Morris Hall en bij Daniel, die de training gegeven heeft. Ik vraag na bij Wim van Beek, mijn lokale IT specialist wat de oorzaak kan zijn. Niemand doet iets, Morris Hall reageert niet op mijn vraag. Ik vraag hem niet verder, wetend dat hij de software zelf minimaal kent ga ik er vanuit dat hij mijn probleem doorgegeven heeft aan Daniel. Die mailt dat aan de US kant alles goed loopt, en dat het een lokaal IT probleem moet zijn. Hij heeft de software wel op mijn pc geinstalleerd, maar toen was ik in de V.S en zo op afstand kan hij niets doen.

Ik vraag Wim van Beek, mijn lokale IT specialist of hij het kan oplossen. Hij zegt iets als, dat ik geen verstand heb van software en het zelf niet begrijp. Hij heeft een houding van dom blondje en nog op leeftijd ook dus dubbel niet bij met de laatste ontwikkelingen op software en pc gebied. Hij doet In elk geval niets.

Ik laat het een aantal maanden rusten. Druk zo af en toe op een knop alsof ik hoop dat het in de tussentijd vanzelf is opgelost, maar het probleem blijft en de software werkt niet. Ondertussen hoor ik dat mijn collega's er probleemloos mee werken.

Wat kan er gebeurd zijn dat de software ineens niet meer werkt. Heeft iemand iets in de instellingen verandert maar wanneer kan dat gedaan zijn. Mijn pc staat nooit zomaar onbewaakt omdat ik de kamer altijd afsluit. Hoewel, niet wanneer ik bijvoorbeeld naar het toilet ga. Zou iemand dan toch iets verplaatst hebben. Of zou IT remote iets hebben gedaan. Soms zijn aanpassingen nodig waarvoor Wim van Beek toestemming vraagt om mijn pc over te nemen. Alleen, dit is de laatste maanden ook niet voorgekomen. Misschien hebben ze wel gelijk, heb ik weinig verstand van pc's. Ik werk met de software die ik nodig heb maar kijk nooit naar files die met de configuratie samenhangen, daar heb ik inderdaad geen enkele kennis van. Dat ze mijn kennis laag inschatten biedt ook perspectief. Mocht iemand iets op mijn pc veranderd hebben dan heeft die persoon daar waarschijnlijk weinig moeite voor gedaan en is het een weinig geavanceerde handeling geweest omdat ze toch niet verwachten dat ik het ontdek.

In de zomer, ergens in juli, wanneer ik een paar rustige weken heb zit ik wat te surfen op mijn pc, ga door wat mappen die ik normaal niet gebruik, klik ze open om te zien wat er achter zit en stuit zo tot mijn verbazing op een map waarin een map zit die de naam draagt van Wim van Beek, de Nederlandse IT specialist.

Ik vraag me af waarom ik onder zijn naam files om mijn pc heb staan en klik die map open. Dan ben ik nog meer verbaasd. Daarin zit een file die te maken heeft met de software die ik dan al maanden niet kan gebruiken. Dat moet hij weten. Maar waarom staat die file daar, hoe komt hij daar, wie heeft die file wanneer daar in die map gezet en waarom reageert niemand op mijn vraag om mijn software probleem op te lossen.

Ik bekijk het vakantieschema en zie dat Wim van Beek een paar weken vakantie heeft en door Dennis de Koninck, de specialist datacommunicatie van een andere vestiging in Nederland vervangen wordt. Dennis, dezelfde persoon die eerder mijn printer, ook in de vakantietijd van Wim van Beek, heeft geinstalleerd zal gedurende de vakantie van Wim van Beek elke week een paar dagen op onze vestiging zijn.

Wanneer hij op ons kantoor is vraag ik hem naar mijn pc te kijken. Ik laat hem de file zien, leg uit bij welke software ik denk dat hij hoort en vraag hem of hij er iets aan kan doen. Hij kopieert simpelweg de file over naar de files van de software, en jawel, het werkt weer, mijn maandenlange probleem is opgelost.

Ik werk de rest van de week aan het wegwerken van mijn achterstand in het elektronisch documenteren van de werkzaamheden die ik in de afgelopen zes maanden heb gedaan en wanneer ik dit klaar heb meld ik Morris Hall en Daniel Prather dat de software weer werkt en de files bijgewerkt zijn, zonder verder aan te geven wat het heeft veroorzaakt en hoe het is opgelost.